Kaip pripažinti neformalias kompetencijas?

2015-05-18 09:18

Vilniaus universitetas (VU) kartu su dar 16 partnerių iš 9 valstybių pradėjo vykdyti platų kompetencijų, įgytų per mobilumą, vertinimo projektą PROmoting and validating key competences in MObility and Traineeships in Europe (PROMOTE). Pirmą kartą tokio masto projektui vadovaujanti mūsų komanda labai džiaugiasi Europos Komisijos įvertinimu – projektas atrinktas tarp dešimties geriausių Europoje.

Mobilumo pridėtinė vertė
Mobilumą skatinanti Erasmus programa startavo jau daugiau nei prieš 25 metus. Nuo pat programos pradžios institucijos daug dėmesio skyrė vieningos formalių kompetencijų vertinimo sistemos kūrimui. Tačiau pagal atliktus tyrimus Europoje, verslo sektorius vis daugiau dėmesio skiria tokioms kompetencijoms, kaip komandinis darbas, tarpkultūrinis bendravimas, iniciatyvumas ir verslumas. Kita vertus, aukštosios mokyklos retai suvokia užslėptą pridėtinę mobilumo vertę šiems gebėjimams vystyti. Tad PROMOTE projektas skirtas mažinti atotrūkiui tarp visų šių sričių, naudojant vieną efektyviausių būdų – mokymąsi mobilumo metu ir įgytų kompetencijų pripažinimą.

„Tokio suburto plataus projekte dirbančių partnerių tinklo pagrindinė priežastis ta, jog mes norime sukurti unifikuotą sistemą, kaip pripažinti neformalias kompetencijas, įgytas per mobilumą, – sako projekto atstovė, VU Ekonomikos fakulteto tarptautinių studijų koordinatorė Aušra Razgūnė. – Šis projektas koncentruojasi ties trimis pagrindinėmis kompetencijomis: verslumo, socialinių įgūdžių ir mokymosi mokytis. Kadangi trečiosios kompetencijos nėra jokių aprašų, mes būsime pradininkai.“
Pasak A. Razgūnės, pats projektas gimė prieš tai vykdytų projektų pagrindu ir dėl verslo sektoriaus poreikio. Jį inicijavo partneriai Bildung und Projekt Netzwerk GmbH (BUPNET) iš Vokietijos, prieš tai įgyvendinę apie dešimt panašios krypties projektų. Tiesa, kiekvienas tokių projektų – kartu ir labai skirtingas, nes aprėpta sritis yra labai sudėtinga ir plati. Neformalių kompetencijų pripažinimas yra sunkus ir neapibrėžtas procesas.

„Galima apibrėžti valandų skaičių, formaliai įgytus gebėjimus, o čia mes kalbame būtent apie neformalių kompetencijų vertinimą“, – skirtį bando įvardyti projekto atstovė. Kaip pavyzdį ji pateikia žmogaus komunikabilumą, kurį, pirmiausia, sunku įvertinti, juolab, pripažinti.

Darbo rinkos poreikiai ir kompetencijos
Remiantis buvusių projektų patirtimi, kas ir įvardijama šio PROMOTE projekto viena stipriųjų pusių, anksčiau rengti klausimynai atskleidžia, jog verslas kuo toliau, tuo labiau akcentuoja ne tik profesinius gebėjimus, bet ir asmeninius, socialinius (vadinamuosius minkštuosius). Kartais žmogus net ir didesne dalimi būtent dėl pastarųjų atrenkamas konkrečiai darbo vietai: yra įmonių, kurioms mokėjimas dirbti komandoje, mokėjimas mokytis yra taip pat svarbu, kaip ir konkrečios srities žinios.

„Nors projektą inicijavo mūsų partneriai, tačiau Universiteto įsijungimas ir vadovavimas visam procesui ypač puiki galimybė išsiskirti iš kitų, t. y. ne tik vertinti, kas yra formalu, bet taip pat neignoruoti per praktiką įgytų neformalių žinių“, – įsitikinusi A. Razgūnė. Kaip pavyzdį ji pateikia įmonių darbuotojus, kurie ateina turėdami kitokį išsilavinimą, tačiau yra pradirbę 5–6 metus kuriame nors sektoriuje ir per praktiką išmokę konkrečių dalykų, kurie siūlomi Universitete, kaip studijų dalykai: „Tada ir kyla klausimas, kaip būtų galima juos, jų įgytas žinias integruoti, ar jiems būtina klausyti visus tuos papildomus kursus. Šis projektas ir bando įvertinti turimas neformalias žinias – siekiame sukurti neformalaus ugdymo sistemą (angl. open learning environment), paremtą informacinėmis technologijomis, ir neformalių kompetencijų vertinimo sistemą.“

Per PROMOTE projektą tikimasi sukurti specialią aplinką, kuri padėtų išvykstantiems į praktiką studentams susikurti savo įgytų kompetencijų portfelį (angl. portfolio) – specialią aplinką su atitinkamais struktūruotais aprašais, kontaktais ir pan. „Mes norime struktūrizuoti ir tuomet imtis įvertinti šias neformaliai įgytas žinias, gebėjimus ir kompetencijas. Šis vertinimas atitinkamai bus paremtas kitame projekte sukurta LEVEL5 sistema“, – tolesnius planus atskleidžia A. Razgūnė.

LEVEL5 principas padeda kiekvienam studentui įvertinti save pagal klausimus, sukurtus atitinkamai kompetencijai, įvertinant jau turimą patirtį, per žinių gebėjimo ir požiūrio dimensijas. Planuojama projektą testuoti su 140 studentų ir darbdavių apimant visas dalyvaujančias projekte šalis. Šiuo metu ruošiamas klausimynas verslo ir mokslo sektorių atstovams, kuris padės tiksliau apibendrinti socialines, verslumo ir mokymosi mokytis kompetencijas, įgytas mobilumo metu, išskirti subkompetencijas ir jas konceptualizuoti, taip sudarant pagrindą formuoti kompetencijų vertinimo sistemą. Be klausimyno, bus atliekami ir interviu su konkrečių sričių ekspertais. Taip pat PROMOTE projektas sieks maksimalaus suderinamumo su Europass projektu, Europos kreditų kaupimo ir perkėlimo sistema (ECTS).

„Tikiu, kad mūsų projektas atneš naudos tiek studentui, tiek darbdaviui, – sako projekto atstovė A. Razgūnė. – Optimizmo sėkmei daugiausia teikia puikus sutarimas ir vieno tikslo siekimas su partneriais: labai gera dirbti su žmonėmis, kurie nori, išmano ir pataria.“

Plačiau apie projektą

Print

 

 

 

 

Šis projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai. Šis pranešimas atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

 



Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *