2025 | pavasaris
Tyrimas atskleidė – 70 proc. moterų motinystės atostogų metu norėtų pradėti savo verslą

Tyrimas atskleidė – 70 proc. moterų motinystės atostogų metu norėtų pradėti savo verslą
Motinystė – tai ne tik naujõs atsakomybės, bet ir savęs permąstymo laikotarpis. Šis etapas ypač ryškus pirmą kartą tapus motina, kai dideli gyvenimo pokyčiai skatina ieškoti naujų būdų derinti šeimos ir profesinį gyvenimą. Motinystės atostogos neretai tampa galimybe įgyvendinti senas ar naujai užgimusias verslo idėjas. Tyrimai rodo, kad moterys šiuo laikotarpiu neretai galvoja apie karjeros pokyčius ir vis dažniau svarsto apie nuosavą verslą, kuris leistų ne tik prisidėti prie šeimos biudžeto, bet ir realizuoti save.
2024 m. Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto mokslininkų atliktas tyrimas atskleidė, kad net 72 proc. apklaustų moterų, auginančių vaikus, verslo idėją suvokia kaip patrauklią galimybę, o 70 proc. teigė, kad, turėdamos pakankamai išteklių, norėtų pradėti ar plėtoti savo verslą.
Motinystė dažnai tampa įkvėpimu veikti kitaip
Motinų verslumas – tai unikalus reiškinys, apimantis daug daugiau nei vien tik nuosavo verslo pradžią. Katios Richomme-Huet ir kt. (2013) tyrimai rodo, kad šis procesas yra glaudžiai susijęs su trimis pagrindiniais elementais: moters tapatybe, motyvacija ir galimybių atpažinimu. Motinystė dažnai keičia moters suvokimą apie savo tapatybę kasdieniame ir profesiniame gyvenime. Moteris imasi naujo svarbaus motinos vaidmens, kuris motyvuoja siekti darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros. Tai savo ruožtu skatina veikti, pavyzdžiui, atpažinti tuo metu esančias naujo verslo kūrimo galimybes ir imtis verslumo iniciatyvų. Šių iniciatyvų įgyvendinimas leidžia laisvai ir lanksčiai organizuoti savo karjeros kelią ir šeiminį gyvenimą. Moterims atsiveria galimybės atrasti veiklas, kurios yra prasmingos ir naudingos tiek šeimai, tiek joms pačioms.
Susilaukus vaiko, moteriai kaip niekada anksčiau tampa labai svarbus darbo lankstumo klausimas, nes atsiranda poreikis daugiau laiko praleisti su vaikais. Todėl darbdaviams, norintiems išlaikyti darbuotoją po motinystės atostogų, svarbu atvirai ir aiškiai komunikuoti, kaip moterys galės suderinti savo pareigas darbe ir šeimoje. Darbdavys gali suteikti reikšmingą paramą laiko ar finansinių lengvatų forma, kurių dirbanti motina dažniausiai siekia. Lanksčios darbo valandos, šeimos sveikatos draudimas, galimybė dalį užduočių atlikti nuotoliniu būdu ar vaikų priežiūra darbo vietoje suteikia moterims stabilumo karjeros kelyje ir supratimo, kad profesinė veikla netrukdo atlikti motinos pareigų. Kartu tai duoda tokių teigiamų rezultatų kaip mažesnis streso lygis, didesnis produktyvumas. Tuo tarpu „nedraugiška“ šeimai politika organizacijoje neretai neleidžia moteriai efektyviai dirbti, kas daro įtaką vadovybės požiūriui į dirbančias motinas, jų potencialo ir gebėjimų vertinimui. Šios aplinkybės sukuria dar daugiau kliūčių motinoms plėtoti karjerą organizacijose. Todėl susidūrusios su vaikų priežiūros pareigomis ir nesulaukusios organizacijos paramos moterys neretai svarsto galimybes kurti savo verslą.
Kaip pasakoja Irma Januškevičiūtė-Spudienė, trijų vaikų mama, dabar nuosavos įmonės vadovė, šiuo metu einanti ir Verslo moterų klubo vadovės pareigas, būtent nepalankios darbo sąlygos, ypač vaikų auginimo laikotarpiu, ir nesiskaitymas su darbuotojais paskatino mesti samdomą darbą ir pradėti nuosavą verslą.
Susilaukusi daugiau vaikų, ji dirbo nuo pirmųjų jų gimimo dienų ir sudarė visas sąlygas mažiems vaikams augti ir būti kartu su ja net ir darbo metu. Moteris įsirengė vaikų kambarį biure, nes dirbti nuotoliniu būdu tuo metu nebuvo galimybės. Verslininkė sako, kad didesnis vaikų skaičius išmokė ją dar griežčiau planuoti laiką, todėl mokyklą ir darželį ji parinko šalia darbo, būrelius – arti mokyklos.
Lietuvoje atliktas tyrimas apie motinų verslumo idėjas
Pernai Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto mokslininkai atliko išsamų tyrimą, siekdami išsiaiškinti, kaip moterys vertina savo galimybes pradėti verslą motinystės atostogų metu. Tyrime dalyvavo 315 moterų, auginančių vaikus iki 12 metų. Apklausos dalyvės atstovavo įvairioms amžiaus grupėms: nuo jaunų motinų iki vyresnių, jau turinčių daugiau patirties tiek šeimoje, tiek darbo rinkoje. Beveik visos apklaustosios (90 proc.) turėjo aukštąjį išsilavinimą, o daugiau nei trečdalis jų buvo įgijusios verslo vadybos krypties diplomą. Tyrimo dalyvių buvo klausiama, ar jos svarstė apie verslą motinystės atostogų metu ir kokie buvo pagrindiniai to motyvai, kaip jos vertina savo įgūdžius ir pasirengimą kurti bei valdyti verslą. Taip pat buvo siekiama išsiaiškinti pagrindinius veiksnius, kurie arba stabdo, arba skatina moteris, susilaukusias vaikų, pradėti nuosavą verslą.
Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad beveik 72 proc. moterų būti verslininke atrodo patraukli galimybė. 70 proc. teigė, kad, turėdamos pakankamai išteklių, norėtų pradėti ar plėtoti savo verslą. Daugiau nei du trečdaliai moterų pabrėžė, kad verslo kūrimas joms yra būdas realizuoti kūrybinį potencialą, siekti lankstumo ir prasmės gyvenime. 75 proc. apklaustų motinų sutiko su teiginiais, kad verslo sėkmės siekimas joms būtų malonus procesas, o naujos įmonės steigimas – įdomus iššūkis.
Moterims labai svarbu šeimos palaikymas
Apklaustos motinos savo verslumo įgūdžius vertino gana aukštai – vidutinis vertinimas penkių balų skalėje siekė 3,8 balo. Respondentės pasitikėjo savo gebėjimais nustatyti verslo galimybes, kūrybiškai spręsti problemas ir vystyti naujus produktus. Tyrimo rezultatai rodo, kad didžiausia kliūtis, susijusi su motinų ketinimais pradėti savo verslą – tai baimė patirti finansinių nuostolių. Daugiau nei pusė moterų teigė, kad nuosavo verslo kūrimas kelia abejonių dėl stabilumo. Tačiau respondentės labai palankiai vertino šeimos palaikymą – 4,1 balo.
Vienos iš tyrimo dalyvių teigimu, darbdavių mokami „juodi“ atlyginimai ir nesiskaitymas su darbuotojais paskatino ją greičiau imtis savo verslo. Vyras buvo tas žmogus, kuris galutinai pastūmėjo ir padrąsino išeiti iš samdomo darbo ir kartu atidaryti savo įmonę. Anot jos, būtent vyro palaikymas buvo didžiulė atrama, ypač kai reikėjo derinti vaikų auginimą ir darbą.
Tačiau tyrime dalyvavusios moterys gerokai prasčiau vertino darbo vietose taikomą darbo ir šeimos derinimo politiką (2,13 balo) ir švietimo įstaigų vaidmenį skatinant verslumą (2,68 balo). Kalbant apie visuomenėje vyraujančius moters vaidmens stereotipus, 54 proc. moterų nesutiko su teiginiu, kad visuomenė vienodai vertina vyrų ir moterų verslumo potencialą. Be to, 62 proc. respondenčių neigiamai įvertino politinę ir socialinę paramą moterims, įskaitant technologijų plėtros ir investicijų galimybes.
Tyrimo rezultatai parodė, kad motinystės atostogos daugeliui moterų tampa ne tik šeimos, bet ir asmeninių bei profesinių ambicijų įgyvendinimo laikotarpiu. Tačiau norint, kad daugiau motinų drąsiai imtųsi verslo, būtina spręsti aplinkos palaikymo ir stereotipų problemas, stiprinti motinoms skirtas paramos iniciatyvas, skatinti darbdavius labiau derinti darbo ir šeimos poreikius ir apie tai daugiau komunikuoti, ypač kai jų darbuotojos išeina vaiko priežiūros atostogų.
Sąlygos plėtoti motinų verslumą Lietuvoje
Motinų verslumas yra reiškinys, kuriame susilieja asmeniniai moterų tikslai, visuomenės lūkesčiai ir aplinkos įtaka. Vaikų auginimo laikotarpis gali tapti tiek kūrybinio įkvėpimo šaltiniu, tiek iššūkiu, reikalaujančiu naujų sprendimų. Nors Lietuvos verslumo politika yra viena palankiausių moterims (Pasaulinės verslumo stebėsenos ataskaitoje (GEM 2021/2022) Lietuva vertinama kaip viena iš nedaugelio šalių, kuriose verslo reguliavimo sąlygos moterims yra gana palankios), tyrimai atskleidžia, kad egzistuoja nemažai kliūčių, susijusių su stereotipais, šeimos ir darbo derinimo politika ir socialinės paramos trūkumu.
Norint paskatinti motinų verslumą, būtina atsižvelgti į keletą esminių aspektų:
Darbo ir šeimos derinimo politikos tobulinimas. Darbo vietose turėtų būti aiškiai nurodytos galimybės ir sąlygos, leidžiančios motinoms tęsti profesinę veiklą, neprarandant lankstumo.
Visuomenės požiūrio keitimas. Būtina mažinti stereotipus, kurie vis dar riboja moterų galimybes būti lygiavertėmis konkurentėmis verslo srityje.
Šeimos ir bendruomenės palaikymas. Tyrimai rodo, kad šeimos palaikymas yra svarbiausias veiksnys, leidžiantis motinoms įgyvendinti savo idėjas. Bendruomenių tinklai ir moterų verslininkių mentorystė taip pat galėtų tapti naudinga praktika.
Motinystės atostogų laikotarpis – tai ne tik galimybė moterims pervertinti savo prioritetus, bet ir potencialus tramplinas į naujas profesines veiklas. Sudarant palankias sąlygas, moterys gali ne tik įgyvendinti savo idėjas, bet ir prisidėti prie šalies ekonomikos plėtros, kurdamos inovatyvius ir konkurencingus verslus.
Galiausiai, būtina kurti tokias priemones, kurios ne tik palaikytų moteris, žengiančias pirmuosius verslumo žingsnius, bet ir užtikrintų tvarią paramą tolesniuose jų veiklos etapuose. Tik suvienijus socialinės, ekonominės ir politinės paramos pastangas, motinų verslumas gali tapti reikšminga pokyčių jėga visuomenėje.