Emocinė ir episteminė vertinimo dimensija: forma, reikšmė ir diskurso kontekstai

Sukurta: 27 gegužės 2020

Attitudinal and epistemic dimensions 3D LT Naujoje Annos Ruskan mokomojoje knygoje anglų kalba „Attitudinal and Epistemic Dimensions of Evaluation“ pristatomos pagrindinės vertinimo raiškos kalboje teorijos. Vertinimas traktuojamas kaip plati kategorija, apimanti įvairias autoriaus subjektyvaus požiūrio į tikrovę reikšmes. Aptariamos dvi pagrindinės vertinimo dimensijos: emocinė ir episteminė. Emocinė dimensija atskleidžia vertinamuosius autoriaus pasakymus apie tikrovę, susijusius su jausmais, nuomone ir įvairiomis nuostatomis, ir pabrėžia vertinimo poliariškumą. Episteminė dimensija apima autoriaus vertinimą, rodantį, kiek kalbama situacija atitinka tikrovę (yra reali) ir kokiais žinių šaltiniais autorius remiasi ją vertindamas. Apimant tiek autoriaus emocinį, tiek episteminį vertinimą, siekiama atskleisti vertinimo kategorijos turinio įvairovę ir kompleksiškumą bei pabrėžti skirtį tarp episteminio ir neepisteminio tikrovės apibūdinimo. 

Pirmoje knygos dalyje supažindinama su teorinėmis prieigomis, nagrinėjančiomis emocinį autoriaus vertinimą. Dėmesio skiriama autoriaus požiūrio (angl. attitudinal stance) kategorijai ir vertinimo teorijai (angl. appraisal), sukurtai James’o Martin’o ir Peter’io White’o. Antroje dalyje pristatomos episteminio modalumo ir evidencialumo kategorijos, atspindinčios episteminį tikrovės apibūdinimą. Supažindinama su Wallace’o Chafe’o evidencialumo koncepcija ir Kasper’o Boye’o epistemiškumo teorija. Knygoje pateikiamos leksinės, gramatinės ir diskurso lygmens priemonės, parodančios platų vertinimo formų ir reikšmių spektrą įvairiuose  diskurso tipuose ir tekstuose. Dėmesio skiriama žiniasklaidos diskursui, akademiniam diskursui, grožinės literatūros tekstams ir šnekamajai kalbai. Autentiški vertinimą iliustruojantys pavyzdžiai paimti iš tekstynų ir angliškų laikraščių. Kiekvieno skyriaus pabaigoje pateikiamos praktinės užduotys, leidžiančios kritiškai įvertinti pristatytas vertinimo teorijas ir jas taikyti analizuojant įvairių tekstų ir diskursų pavyzdžius.

Mokomoji knyga skiriama kalbotyrą studijuojantiems vyresnių kursų bakalauro ir magistro studijų anglų filologijos studijų programos studentus, bet gali būti įdomi ir kitų filologijos programų studentams. Aptariamos teorinės prieigos gali būti naudingos rengiant individualias studijas ir projektus. Knyga gali būti skirta tiek darbui auditorijoje, tiek savarankiškoms studijoms.

Anna Ruskan tiria evidencialumo, episteminio modalumo ir diskurso žymiklių sintaksinius ir semantinius, pragmatinius ypatumus anglų ir lietuvių kalbose įvairių diskursų tipuose. Tyrėja dalyvauja tarptautiniuose moksliniuose projektuose, skirtuose autoriaus pozicijos vaidmeniui diskurse. Dėsto privalomuosius ir pasirenkamuosius kursus Anglų filologijos bakalauro ir magistro studijų programos studentams.

Knygą galite nemokamai atsisiųsti (PDF formatu) čia: https://www.vu.lt/leidyba/knygos/e-knygos, arba įsigyti (EPUB/MOBI formatu, pritaikytu mobiliems prietaisams) Amazon internetiniuose knygynuose: https://www.amazon.com/dp/B08862VH29